torsdag 8 januari 2009

Det här är för er, Uppsala!

Att Uppsala slår Solna är inte historiens största skräll.
Men sättet man gör det på är råstarkt, eller råsvagt av Solna, beroende på vilket håll man tittar från.

Innan halvtid så fick alltså först Danny Gathings sitt andra T och sen Wally Smith sitt andra T. Solna tog en bekväm ledning med sig till halvtid - men lyckades ändå förlora matchen med 20 pinnar.
Att Solna, som när man vill har ett ruggigt perimeterförsvar, låter Uppsala skjuta sönder dom (11 av 16 treor i andra halvan) är märkligt.
Men nu tittar jag alltså bara på siffror från matchen. Jag har ingen aning om hur det såg ut på planen. Kanske hade Solna ett ruggigt perimeterförsvar, men Uppsala plockade isär det som jag plockar sönder en kyckling när jag ska göra min världskända currykyckling.
Jag vet inte.
Kan nån förklara vad som hände?

UNT har en kul detalj från matchen.
Efter matchen, när Uppsala firar sin seger, ska Marko Djuric ha skrikit:
- Det här är för dig Danny.
Och Mindaugas Budzinauskas ska ha hojtat:
- Det här är för dig coach.
Jag vet inte, men... Jag skulle nog inte tillägna segern till en spelare som får sitt andra T för att sparka bort bollen, eller en coach som efter det fortsätter gå på domarna och får sitt andra T.
Men igen, jag såg inte matchen.
Kanske var det en heroisk insats av Danny och Wally och det var ett klockrent läge för klassiskt amerikansk sportfilms-agerande.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Grejen med Gathings två T är att när det va tjafs på planen så kom juha sten in från bänken och bråkade med danny ostraffat och sen när bara danny fick T rann det väl över och det blev både ett och två T för mycket. Är uppsalapartisk men det är ju sjukt att man kan gå in från bänken på plan o börja tjafsa utan att få någon bestraffning. Och sen va det nog ett sportfilmsagerande av coach men det tände ju laget. Synd bara att Danny är avstängd imorgon mot gothia.

Hear No Evil sa...

Det håller jag absolut med om. Är du inte på planen så är du inte på planen. Juha Sten ska hålla sig väldigt lugn på bänken.
Där ska han straffas omedelbums.

Men vad hände rent spelmässigt i matchen? Hur kunde Uppsala få vinna med 20 utan Danny?
Vad hände med Solnas försvarsspel?
Hur såg det ut egentligen?

Anonym sa...

3p procenten i 2:a va sjuk o allt gick i inte beroende på dåligt försvar utan dom va bara riktigt heta, även en del tur TJ hade en 3a ur trängt läge som gick planka i och det va nog inte riktigt meningen. Fungerar skyttet så bra som igår för uppsala så slår dom de flesta lag med 20, för det ska mycket till för att lag ska göra mer än 75 på uppsala. Sen skadar det inte med metaxa o horowitz att dom har såna skott som är nästintill oblockbara inte snygga men fan så effektiva trots bra perimeterförsvar. Speciellt metaxa som har släppet typ bak i nacken och skjuter med hög båge måste runt bakom honom om du ska ha en chans att blocka.

Anonym sa...

Tja, ska vi gissa att det faktum att Bosse Bössa, mannen som aldrig mött en trea han inte gillat, hade ett finger med i spelet?
BB lät alltså Horowitz vara kvar på banan när han började skjuta (och hänga) från tre. Wally brukar plocka av honom i sådana lägen.
I övrigt var det TJ som var the man, the myth, the sönderplockare. TJ penetrerade och scorade, eller penetrerade och passade. Sedan fick Uppsala flyt och bara surfade högt på vågen.
I dagens DN har man Juha Sten som "självklar MVP-kandidat" och eftersom Sten blev mosad av TJ på alla punkter så kan man väl säga att det var fel dag att publicera den åsikten.
Jag såg bara på webb-tv, så man hörde inte vad Wally skrek, men han var skogstokig. Han såg dessutom ut att vara det inte bara på Sten utan även på Pekka Salminen. När han sedan ändå hade brallorna nere fick domarna en släng av sleven också.

Hear No Evil sa...

Ah. Tack för infon. Nu har jag fått en bild av det. Jag trodde det rörde sig om en total kollaps av Solna, men det är ju onekligen så att Uppsala är for real - när man har sänk.

Anonym sa...

Wally fick sitt andra T för att han hävdade att Palmbladh hade skjutit 7 straffkast efter Gathings 3 T:n (ett av dem skrevs på bänken). Det ska vara 6 kast + boll och Palmbladh satte alla. Det stod 33-30 innan och 39-30 efter. Varför han gick berzerk vet väl bara han själv - eller har han svårt att räkna till 6 (eller 7)? Ang. Gathings så tycker han att han blir foulad i anfallet innan (det tycker han alltid om någon är närmare honom än 25 centimeter)och slår ganska våldsamt till en spelare i Solna framför Solnas bänk (kolla själva på websändningen). I mina ögon MINST en osportslig. J. Sten som är avbytare tar då tag i Gathings. I mina ögon MINST en osportslig på Sten. Att sen Gathings inte kan hålla i humöret och får först ett T, sen sparkar iväg bollen och blir diskad och sedan fortsätter att tjafsa med domaren så Bänken (inte Wally) får ett T är för mig ofattbart. AV ETT PROFFS!!!
TJ Grym(mast). Uppsala bättre utan (primadonnan) Gathings.
Allt detta från ett (opartiskt) Dragonsfan som för dagen råkade vara i Kungliga huvudstaden och bevittnade detta spektakel.

MVH C

Hear No Evil sa...

Anonym: Pusselbitarna börjar ramla på plats.