måndag 5 januari 2009

Crap Dribble

Så. Tillbaka från yttre rymden (det var mörkt, kallt och ingen hörde mig skrika) och det har väl inte hänt så jävla mycket.
Jag vet inte ens om folk har börjat surfa igen efter helgerna.
Internet har väl stängt också.

Anyways.
Det var lite av en skrällarnas natt i NBA. Celtics förlorade borta mot Knicks, Cavs torskade mot Wizards, Grizzlies slog Mavs med 20 och Sun Yue fick spela en minut i Lakers.

Men det vi ska fastna vid är Cavs. Inte förlusten i sig, men hur förlusten gick till.
Allow me to recap.
Med 10 sekunder kvar satte Antwan Jamison 79-77 från baseline.
Bollen är Cavs.
LeBrons.

King James går på drive - men blir avblåst för stegfel med 2,3 sekunder kvar!

Och då är naturligtvis frågan: Är det stegfel? Och dessutom: Borde inte domarna säga till oss spelare innan de bestämmer sig för att börja blåsa stegfel på superstjärnor - med 2,3 sekunder kvar på klockan?
Ja, jag är en aning bitter för jag tog en mindre ekonomisk smäll på Cavs förlust.

Men som sagt, är det stegfel?
Jag tycker det är glasklart. Men det är inte jag som är Judge Judy i dag. Du är Judy. Traveling eller inte?



LeBrons respons?

"You have your trademark play, and that's one of my plays. It kind of looks like a travel because it's slow, and it's kind of a high-step, but it's a one-two just as fluent as any other one-two in this league. I got the wrong end of it, but I think they need to look at it - and they need to understand that's not a travel. It's a perfectly legal play, something I've always done."

Och han kallar sin move för "Crab Dribble". Tydligen var "Crap Dribble" och "Crack baby Dribble" redan upptagna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Som Wizards-fan så är jag lite biased, men det är solklart stegfel. Sen att Queen LeTravel kallar det sin move och har fått göra den ett par säsonger i rad hjälpte inte den här gången.

Förhoppningen är att domarna nu har genomskådat Lebron och kommer blåsa för den här varje gång. Sannolikt är snarare att Stu Jackson skyddar sitt varumärke och se till att domarna inte blåser.

Vi som genomlidit ett par playoff series med det här tycker säkert http://voices.washingtonpost.com/dcsportsbog/2009/01/lebron_deshawn_and_the_travel.html är roligt. Och det borde ni andra också göra.

Anonym sa...

Stegfel så det visslar domarpipa om det. Det är dock med ett svenskt perspektiv, amerikanerna är lindrigt sagt mer liberala med det här.
Men alltså, LeBron tar upp bollen, tar ett steg så han kan landa med två fötter, sedan tar han ett steg och så ytterligare ett innan han hoppar. FETT stegfel i min bok. Även i NBA borde det blåsas. Att sedan Jordan rätt regelmässigt kom undan med lika flagranta stegfel är en annan sak - då fick försvararen hand-checka (Joe Dumars, någon?).
Crab drive, jo, men krabbor har fler ben ...
Eftersom han missar skottet ändå, var det väl inte där du losade spelet, Hear.
Snarare på att ingen i Cavs utom LeBron kunde scora. Hans sju turn-overs visar väl också hur Wizards valde att lira D - utan att Cavs kunde straffa det.

Anonym sa...

Blir det någon inför text om basketligans matcher imorrn?

Anonym sa...

som en stor basketälskare blir jag varm i hela kroppen när domarna i NBA vågar döma efter regelboken på de stora stjärnorna

Hear No Evil sa...

Det kan bli nåt inför ligan i morgon. Håll tummarna. Jag håller mina.