tisdag 16 december 2008

Fire at will

Det var inte länge sedan, typ tre inlägg sedan, vi skrev om hur många coacher som fått sparken i NHL och framför allt NBA den här säsongen. En säsong som faktiskt fortfarande inte är speciellt gammal.
I går fick vi plita ned ett namn till på den där listan.

Reggie Theus får lämna Sacramento efter att lett sitt Kings till ett record på 6-18 (hey, sämre än Hear No Evil!).
Totalt har nu sex coacher fått gå i NBA under höstsäsongen. Det är naturligtvis rekord. Och det får mig att fundera.

Nu är det så här: Jag gottar mig inte åt att folk får sparken. Jag gillar egentligen inte ens att spekulera i vem som ska få sparken (jo, okej, lite då).
Men sanningen är den att idrottsvärlden är tuff.
Resultat talks, brist på förväntade resultat walks. Och nån är ansvarig.

Så vilken coach i kära Basketligan måste söka ett nytt jobb snart? Vem har inte lyckats få ut det man kan begära av sitt manskap?
Vilken klubb måste inse att man måste starta om NU?
Måste nån det?
Förtjänar alla mer tid och mer förståelse?
Borde vi ens prata om det här?

Jag vet vad jag tycker.
Vad tycker du?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Enda anledningen jag kan finna att Peter Ökvist i Sundsvall och Jonas Fredrikson i Gothia inte fått sparken måste vara att dom har långtidskontrakt, rätt eller fel av klubbarna att tänka långsiktigt, osäker på vad som är rätt i dessa fall.

Anonym sa...

Jonas Fredriksson.

Anonym sa...

Alldeles oavsett hur man gör denna säsong i Dragons, så tror jag på ett nybygge nästa säsong. Om man sedan startar det nu med rekrytering av spelare eller om man avvaktar tills (man missat) slutspelet är för mig en öppen fråga. För min del kan Öqvist fortsatt få chansen som coach. Jag vet att många kritiserar honom, och något är uppenbarligen väldigt snett när spelare som vanligtvis levererar bra, inte längre gör det. Det är självfallet en coachs ansvar att ta ut allt från en spelare och bygga laget. Det har inte lyckats i år. Hade han inte haft ett långtidskontrakt, hade han nog sannolikt fått ta steget ner. Då hade styrelsen chansat.

Vad gäller Fredriksson känns det mer klockrent. Där bör man nog byta, och den åsikten baserar jag på att Fredriksson är ny, och har inget track record att luta sig mot. Han startade på för hög nivå, som jag ser det.

Anonym sa...

Herrar klubbdirektörer i Dragons sliter nog de få strån de har kvar med tanke på Ö:s kontraktstid och lön på 55000/mån (enl trovärdiga rykten på stan)och inte minst med tanke på resultatet. Nu tar man in en utlänning till - men man får bara vara 5 utespelare på plan i alla fall. Vi går inte ens till slutspel o då måste VI fans kräva huvud som rullar.