tisdag 18 november 2008

Fem snabba

Jämtland–Solna 69–76
Solnas USA-duo gjorde återigen en bra match och verkar gå från klarhet till klarhet. Jämtland förlorade returerna med 21–34 och kommer självklart, med tanke på lagets struktur, ha sådana här matcher. Fick ingen övermänsklig produktion från Mitchell/Levett men tycks ha hållit sig kvar i matchen genom att tvinga Solna till 21 turnovers (elva steals).

Norrköping–Uppsala 96–83
Nytt styrkebesked av Norrköping. Kenny Grant farligt nära en triple-double: 27 poäng, 10 assist, 8 returer. Och fem steals av bara farten... Jag hoppas att nåt annat lag får ihop sina grejer rejält så vi får en utmanare till Real Norrköping den här säsongen.

Gothia–Helsingborg 54–70
Okej, Helsingborg är en härlig framgångssaga, bara svenskar laganda defense blablabla, men ärligt talat – Gothia?! WTF? 54 poäng? Det var som Hear No Evil sa till mig; "jag vet inte när ett ligalag senast underpresterade så förskräckligt i relation till sina resurser". Gothia är en gåta för mig. (Ja, jag såg chansen att göra ett Gåthia Basket-skämt, men jag valde att passa. Bara så du vet. Jag såg det, men jag är bättre än så. Men nu vet du.)

Plannja–Sundsvall 79–69
Såsom Håkan Larsson går, så går också Plannja. Det är i alla fall min känsla efter att ha slötittat lite på den här matchen. Håkan var, efter att ha underpresterat gravt under Plannjas förlustsvacka, på spelhumör igen. Vem vet, kanske han också tycker det är roligare att bilda backcourt med Christopher Ryan än med Derrick Stevens.

Borås–Södertälje 67–84
Jaraun Burrows vet fortfarande inte hur det känns att förlora på svensk mark. Märkligt ändock att Borås, trots tio dagars förberedelser, kommer ut så platt. Borås är en annan gåta i årets liga. Kom ihåg att det här är laget som satt målsättningen top 4 för sig själva, så ni förstår ju att det inte är särskilt muntert i knalleland just nu...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det var första matchen i år i Pontus där det inte luktade gammal ljumske av Håkans spel. Kul att se Ryan dra upp farten lite också. Och Kelley börjar hitta korgen. Hade några riktigt sköna hinkar utifrån, och så hans avslutande trea. Men tycker att Mark ibland spelar lite för svenskt under korgen, han får gärna gå upp lite hårde rakt på korgen. Riley såg ut att ha kommit bra in i truppen. Men var är Jim Enbom?!?!

Och så Sundsvall... Hur kan de vara så dåliga?! Iof var det några som såg väldigt omotiverade ut, men va fan. Var nog bara Mike Palm som fick godkänt. Det var kul att se alla små ful-trix han kör med, my kind of game! :)
Ilunga var en besvikelse, kom ut hårt i första bytet för att sedan försvinna helt...
Sen ska jag väl inte påstå att jag sett överdrivet mycket ligabasket i mina år som boende i ett svart hål på basketkartan. MEN, Doug Thomas dunkar på uppvärmningen var riktigt riktigt trevliga! När kommer den där no-offensive-foul-zonen till svensk basket? Så vi kanske får se lite matchdunkar i trafik...

Sen blev jag lite varm i kroppen då det, iaf i början, kändes som att det blev väldigt mycket insidespel för att vara i ligan...

Anonym sa...

Såg Sundsvall guardpar mot Solna och de var katastrof. Olivie var totalt oduglig och det var han även igår. Tufft när man går ut och säger att man är för bra för svenska ligan!!!

See No Evil sa...

Jo jag såg Ollie i den matchen och så dålig har jag aldrig sett honom förut. Igår hade han i alla fall raderat ut de fruktansvärda skotten ur sin arsenal. Han måste hitta en roll som passar honom med Sundsvall, och helst ska den börja med defense.

Dexter: Bra kommentarer. Visst är det härligt med lag som vet att gå inside.

Anonym sa...

Ja nog verkar det som att Håkan trivdes bättre att vara guardpar med ryan istället för stevens. Tyckte de spelade riktigt bra tillsammans.

Anonym sa...

Ja Borås är ett frågetecken, de vann ju faktiskt mot Uppsala med 6p. Frågan är vad som hände efter den matchen?

Anonym sa...

Roade mig med en point guard-genomgång i omgången för att se, on a random night, vad den positionen betyder.
Mitchell gör ingen överjävlig fight, men ändå okej nu när han slapp Massamba som straight jacket. Utan att ha sett fajten inbillar mig att det är Mitchell som tvingar fram sju turn-overs hos Juha Sten - och då kunde Jämtland med Solna. Ändå vinner Solna - och Sten gjorde mängder av annan nytta. Och mycket intressant att Bogner kliver fram när Palmbladh och Lesli tog lite kompledigt.
Ännu en grym fajt av TJ Jackson mot Norping - men vad hjälpte det mot Kenny Grant? 27-10-8-5 (och en block) - riiiiiiiispect Kenny. Om Kenny ska hålla på sådär - och dessutom lura med sig McNaull till 18p-12rb - är Norrping omöjligt.
Bree spelade trots allt PG i Gothia och jag är inte helt säker på vem som gjorde det i H-Borg, men jag bli allt mer impad av H-borg. Det var bara Gothia, men det var också bara 54 insläppta. D vinner inte bara mästerskap, utan också matcher. Rike Helsingborgs-mecenat, vem är du - och var? Giv H-borg en riktig point-guard, sedan struntar jag i om han kommer från Moldavien eller USA.
Hmm, Håkan L vaknade till liv, va? Det gjorde inte Subotic och Ollie - game Plannja. Ska också bli kul att se om Ryan tar den här chansen att visa att han kan mycket mer än att springa på fast-breaks. Jim Enbom däremot, vad kan han 2008?
Sist, men inte minst - Massamba. Springs må vara minst, men han kan lira, men Massamba satte straight jacket på honom också och hittade dessutom skottet som han hade sumpat mot Jämtland.
Kul att det är de två svenska landslagsmännen som är bäst just nu.

See No Evil sa...

Visst är det så.

Kenny är grym men det känns lite konstigt att utnämna honom till ligans MVP när han de facto har två tidigare MVP-vinnare bredvid sig... Och två amerikaner till, och kanske ytterligare en om de ersätter Gee, och en juniorlandslagsman, och en köttbulle...

Massamba borde ju ligga ganska bra till i ett MVP-race om man ska gå händelserna i förväg.

Anonym sa...

Nu menade ju inte att Kenny är ligans MVP, jag menade bara att om han håller på sådär är Norrping omöjligt ...
Men, om Kenny snittar 27-10-8-5 är han MVP - om inte Norrping värvar Lebron ...
MVP är ju annars en omöjlig award att bestämma. Bäst? Mest värdefull så tillvida att tar du bort honom dör laget? Måste han spela på ett vinnande lag? Etc.
Men, Massamba är en tung kandidat i dagsläget, oavsett kriterier.
Kenny G blir en tung kandidat om han ska hålla på sådär.
TJ är ytterligare en kandidat för sitt dag in dag ut-lir.
Enda stora spelaren som jag tycker har lirat upptill vad man kan vänt sig - i princip varje match - är John Rosendahl. Övriga kommer och går lite grann.
Sedan är frågan var man placerar in Jaraun "5-0 and counting" Burrows.

Anonym sa...

Jag måste bara be fett om ursäkt här. En stor spelare till som verkligen gjort sitt varje dag är såklart Joakim Blom.
Kan man skylla på amnesia eller är det lika bra att erkänna den tilltagande senildemensen direkt?