onsdag 24 september 2008

Hallå där...

...Hear No Evil, primat, ålder okänd. Du ligger -6 units för säsongen och inatt lägger du tio (10!) spel. Har du drabbats av monkey tilt?
– Nej. Hade jag lagt tio så... Visst. Du hade haft en poäng. Men jag lägger nio. Det kan knappast kallas monkey tilt. Möjligtvis nån form av teddybear tilt. Men man måste ju göra nånting. Jag ser nattens spel som ett experiment.

Experiment? För en mindre insatt ser det ju ut som att du skjuter vilt från höften? Eller finns det en tanke bakom din niospelsattack?

– Det finns en tanke och den handflar om marketing. På en i jämförelse svag marknad så drar man inte publik bara med good intentions. Man måste vinna. Försäsong handlar ju annars inte om det. Men i NHL så gäller det att ta tillvara varje chans att locka varje enskild åskådare tillbaka till arenan. Därför har hemmalaget alltid någon stjärna med, medan gästerna testar mer nytt.

Med andra ord – du har spelat på nio av nio hemmalag. För att se exakt vilka kan man klicka på apan med hörlurar där uppe. Du har förlorat osannolika 7 av 8 spel hittills. Vad är det som har hänt?
– Kaos har hänt. Tragedi har hänt. Tipsychimps – where fuck ups happen. Jag vet faktiskt inte. Jag var plus på elitserien i fjol. Ganska bekvämt plus vill jag minnas, vilket vägde upp min sanslöst usla form på basket och NHL. Men i år... Ja, det har ju varit lite upp och ned-vända världen i starten. Jag tycker att jag har tänkt rätt. Jag brukar säga att jag aldrig gör dåliga spel, däremot kan jag inte påverka vad spelarna gör på isen.

Okej, men vad är planen för elitserien framöver? Spela mer eller chilla och fokusera på NHL?

– Jag kommer att spela med normal frekvens. Jag räknar med att serien sätter sig lite och att vi får mer "normala" resultat. Som nu kommer jag till exempel att hålla ett noggrant öga på Brynäs som tydligen vek ned sig totalt mot Djurgården i går. Kommande matcher blir oerhört viktiga för ett lag som jag har tippat hamnar i kvalserien.

Rent logiskt, borde inte NHL vara svårare att spela än Elitserien?

– Ja, det är mycket svårare. 82 matchers säsong, lönetak, mer aktivt matchande. I NHL finns verkligen inga säkra segrar för en spelare. Å andra sidan är oddsen oftast okej, även på topplag som Detroit Red Wings.

Just nu ser jag att Tobias Enström har skrivit nytt megakontrakt med Atlanta Thrashers. Vad betyder det?
– På kort sikt betyder det ingenting. Thrashers är en sorglig organisation och klubbens general manager Don Waddell är generellt ansedd som en clown. Men Enström är en spelare att bygga på – det bevisade han som rookie i fjol. Och han belönas ju därefter. Enligt Örnsköldsvik Allehanda snackar 15 miljoner dollar över fyra år. Det är sjukt mycket.

Cool. Jag gillar ju Atlanta, så vi får hoppas att de reder upp det där. Men våra läsare ska veta att staden mer än en gång kallats "the worst sports city in America". Till sist: Kazaam dyker upp ur en ghettoblaster och ger dig tre önskningar. Vilka blir det?
– 1. Minst sju segrar på nattens nio spel. 2. Att biljetterna till NCAA-slutspelet jag har ögonen på inte ska hinna ta slut innan jag kommer till skott. 3. Att Kazaam (Shaq för er som inte sett världens bästa rulle) kommer tillbaka i gammal fin World Champion-form och blir tradead till Knicks (tillsammans med Amare Stoudemire) i utbyte mot Eddy Curry och Zach Randolph. Sa jag världens bästa rulle? Jag menar världens sämsta.

Inga kommentarer: