torsdag 14 augusti 2008

Random tankar under US-Hellas

Observera att det här inte är en liveblogg, utan mer spridda tankar som kommer till mig under matchen...okej, vi kan väl kalla det liveblogg då. Uppdateras kontinuerligt under matchen.

Pre-uppkast: Hur mycket kränger kineserna OS-biljetterna för egentligen? Varför är det tomma säten när det bästa basketlandslaget på tolv år spelar?

Q1, 8.00: Jason Kidd drar på sig sin tredje foul. Jag älskar ju Jason men både Chris Paul och Deron Williams är bättre spelare idag.

Q1, 6.30: Att inte Kobe blir mer upprörd över den där "osportsliga" foulen. Greken får 10/10 för den där floppen.

Q1, 5.30: Wohooo! Baby Shaq is in the game. Eller Sofkkoleisschortsiananidsi. Han är så cool. Vilken ångvält. Stackars Chris Bosh som får ta charge mot honom.

Q1, 1.45: EARTH TO BJÖRN BECKSMO AND DENNIS AULANDER, EARTH TO BJÖRN BECKSMO AND DENNIS AULANDER. IT'S LEBRON, NOT LEEEEEBRON. IT'S DERON, NOT DE-RON, NOT DEEERON.

Q1, 00.00: 20–16 till USA efter första perioden. Sömnigt hittills.

***

Q2, 9.30: Jag hoppas Törnell såg den där alley-oopen. Jag ger det max 45 minuter innan den finns på YouTube. Wow.

Q2, 8.43: Nån som heter Pappa Lukas, jag är inte säker, gör en turnover och LeBron flyger in för en mäktig enhandsdunk. 26–18.

Q2, 5.45: D-Wade är SÅ tillbaka från skadan. Det ska bli kul att se nya Heat i vinter.

Q2, 2.27: LEBRON, NOT LEEEEBRON. LEBRON. 46–30 och den här matchen är ju slut. Men jag fortsätter kolla och tänka högt i den här bloggen.

Q2, 1.57: "Det här laget, det är [dramatisk paus] - Redeem Team!" Björn har kollat på amerikansk tv.

Halvtid: Alla de häftiga avsluten är kul, men jag börjar längta till slutspelet.

***

Q3, 8.30: 55–34. In med Baby Shaq då för fan.

Q3, 4.50: Stopp, fastbreak, dunk. Stopp, fastbreak, dunk. Stopp, fastbreak, dunk. Så ser det ut hela tiden. Jänkarna dunkar mer på en match än vad Benson Callier kommer göra på hela säsongen i Gothia.

Q3, 1.20: Wade foulad på en trepoängare och Doug Collins röst dyker upp som ett mantra i bakhuvudet: "Never foul a jump shooter! Never foul a jump shooter!". Grekerna gör inte sig själva några tjänster i den här matchen.

Q1, 0.53,7: Dagens helt korrekta analys: "Han är skottvillig, Anthony". Signerad Björn Becksmo.

***

Q4, 9.08: Mycket riktigt, Wade-till-Kobe ligger redan ute på YouTube. Finns bara i taskig kvalla än så länge, men ändå, vi hade rätt:


Q4, 6.30: Dennis Aulander påpekar mycket riktigt att Carlos Boozer och Tayshaun Prince fortfarande inte fått någon speltid. Jag som inför turneringen marknadsförde allt-i-allon, lagspelaren och försvararen Prince som en 20 mpg-kille. Men uppenbarligen har det ju gått rätt bra för USA ändå hittills, så vem är jag att klaga. Nu kommer Prince in i alla fall. Och skjuter ett hoppskott. Fel, fel, fel. Som Håkan Hellström sa. Blind, blind, blind, sjöng han i samma låt och den enda som är blind är väl jag som ropar efter Tayshaun.

SLUT: Någon har mage att ringa och prata upp hela den andra halvan av den fjärde och sista perioden. Sammanfattningsvis kan man väl ändå säga att jag har svårt att se USA förlora en enda match i den här turneringen. Förutom det fantastiska försvarsspelet, så verkar superstjärnorna väldigt taggade och – det här är viktigt – osjälviska. Det kommer krävas en närmast komplett basketmatch, taktiskt och i utförande, av Spanien, Argentina eller Litauen, för att vinna mot det här amerikanska laget. Tror jag, vad tror ni?

Inga kommentarer: