torsdag 29 maj 2008

Torsdagspanel

Torsdag betyder en sak: Panel.
Eller gör det det?
Vi vet inte. Men vi levererar en panel i vilket fall.
Den här ska väl hålla er flytande fram till Lakers-Spurs börjar.
Njut.

1) Lakers tar emot Spurs om några timmar och har 3-1 i matcher. Är det här avgjort redan?

See No Evil: Min mor har lärt mig att man aldrig ska räkna ut en mästare, men sorry morsan, det här är slut. Finito. Spurs har åkt på för många demoraliserande bakslag i den här serien för att kunna komma tillbaka nu. Dessutom är Lakers piggare och hungrigare efter ett mästerskap.

Hear No Evil: Ja, det är det. Det var avgjort efter game 1 när Spurs bröt ihop och tappade en 20-poängsledning. Foulen/icke foulen i de döende sekunderna av game 4 orkar jag inte prata om ens. Men icke-avblåsningen markerade tydligt vems säsong det här är. Och det är inte Spurs.

2) ...okej, så vem vill du helst se mot Lakers i finalen?

See No Evil: Celtics. No offense mot Pistons som jag tycker väldigt mycket om (hur kan man inte gilla ett lag som spelat 100 raka conference finals utan att ha en superstjärna?), men jag vill se klassiska Celtics tillbaka i finalen. Och framförallt vill jag se hur Kevin Garnetts psyke står sig i en finalserie. Är han villig att ta över, eller tar han ett steg tillbaka till förmån för Paul Pierce och kompani?

Hear No Evil: Den som inte vill se Celtics-Lakers i final är sannolikt inte född. Jag håller just nu på att läsa Larry Birds bok Drive där Magic Johnson berättar att den enda spelaren han verkligen fruktar är Larry Legend. Jag tror inte Kobe Bryant säger så om någon av dagens Celticsspelare. Än... Det kommer att bli en klassiker.

3) Doug Collins tar över som coach för Chicago Bulls. Kommentar?


See No Evil: Det känns väl inte jättesexigt, men han har ett stabilt record (332–287) och tydligen jävligt gedigt basketkunnande. Hans gamla ass-coach i Bulls sa att "om du fick ta 30 timeouter per match, så skulle Doug vinna varje match". Men det jag undrar är: Vem vill ha 2006 års Coach of the Year Avery Johnson???

Hear No Evil: Doug Collins har varit med om sin beskärda del heartbreakers. Det var Collins som satte USA:s sista straffkast i OS-finalen 1972 mot Sovjet. Ni vet, den klassiska matchen som Sovjet vann efter att domarna lagt till tre sekunder. USA:s första förlust i OS-historien.
Som spelare var han i NBA-final 1977 och förlorade och han tvingades avsluta sin karriär i förtid på grund av skada.
Och det var Collins som fick coacha Jordan under den första delen av Airs magnifika era, den som inte gav några titlar alltså.
Nu kommer han till ett Bulls i kaos - som snart kommer att drafta en superspelare. Ska vi gissa att Collins är där under de första åren, hjälper till att bygga upp laget igen - och får kicken lagom innan Bulls är redo att vinna en titel igen?

Inga kommentarer: