tisdag 15 april 2008

Basketligan: Semifinal 2:5

Södertälje–Sundsvall, 0–1 i matcher
Förra matchen:
99–94, och Södertälje var så nära som två poäng i slutminuterna. Dessförinnan var det helt och hållet Sundsvalls match. Kings hade ingen som verkligen vågade attackera mot Sundsvalls stora killar – under korgen var det stängt, precis som varit Sundsvalls starka signum under hela säsongen. Men ledda av försvarsgiganten och lagets hjärta Thomas Massamba lyckades Södertälje sånär vända ett underläge på 20 poäng.

Ikväll: Det är bara match 2, men i princip do or die för Södertälje. Så räkna med stor laddning i Täljehallen. Det är en känslostorm som Sundsvall måste stå emot för att vinna ikväll. Och förmodligen ännu mer frenetiska Kingsspelare än vanligt.
Sundsvall har nästan lika bra djup som och mycket bättre spets än Södertälje. Det är svårt att komma ifrån. Men Peter Öqvist använde bara sju spelare i match 1, att jämföra med Torbjörn Gehrke som använde nio spelare (plus Wikner-Nordberg på fyra minuter). Det är nog metoden som gäller för Kings också, att kasta in en massa olika kroppar, variera mycket i försvar och spela med en konstant hög energi och aggressivitet. Utan att foula lika mycket lika tidigt som senast. För är det något som är klart, så är det att Kings inte kommer vinna en enda match i den här serien om man låter Sundsvall vara det hårdare och aggressivare laget.

Frågan: 25 poäng på 26 minuter senast. Kanske måste det ändå finnas mer speltid att hämta för Johan Jeansson?

Citatet: "Jag tror att vi kan vinna tre matcher mot Dragons, men att vinna tre i rad är en häftig beställning" - Torbjörn Gehrke.

***

Plannja–Solna, 0–1 i matcher
Förra matchen:
96–90. Solna överraskade mig (igen) och Plannja svek mig (igen). Solna hade typiska Solnastats: 18/36 2P, samt framförallt 16/33 3P. Men om Plannja bara fortsatt ge bollen till John Rosendahl i den andra halvleken så hade vi inte suttit här och gapat över Solnas skytte.

Ikväll: Plannja planerar att spela tätare på Solnas skyttar. Nu ska man givetvis ta det tidningarna skriver med en nypa salt – framförallt när det handlar om taktiska drag som likställs vid "självmord" – men ni kan säkert se framför er redan nu hur Rudy Mbemba blåser förbi Håkan Larsson gång på gång... Rosendahl, Al Burditt och Fred Drains får lov att göra skäl för sina feta löner med bra hjälpförsvar ikväll.
Samtidigt tror jag ändå att det är bra att Plannja erkänner skyttet som den vitala del av Solnas spel det är. Jag vet inte hur många andra lag och coacher som faktiskt gjort detta.
För Solnas del handlar det framförallt om att inte låta sig knäckas av Pontushallen. Lagkapten Lesli Myrthil har en viktig roll i att hålla ihop styrkorna med ett positivt ledarskap. All respekt för Martin Pahlmblad men han skjuter ju inga 6/10 trepoängare i Luleå.

Frågan: Hur mycket brinner egentligen Plannjas gamla guldstinna gubbar för detta?

Citatet: "I grundserien kanske inte alla matcher är så svåra att vinna. Då behövs det kanske inte att jag kliver fram i varje match. Men i slutspelet blir det tuffare. Jag får fler bollar att jobba med och har väl förvaltat dom bra" - John Rosendahl som snittar 23 poäng per match i slutspelet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeansson, jo, han bör nog få några minuter i kväll.
Rickard Eriksson var bättre än jag nånsin sett honom mot 08. Men, Sundsvall har lite bättre enforcers än 08 under korgen, så Erikssons drives får inte lika bra betalt.
Alltså, mer Jeansson. Ett av Gehrkes (relativt få) problem den här säsongen har varit att få produktion av Jeanson och Eriksson i samma match. Han verkar, av defensiva skäl antar jag, inte vilja spela duon ihop.
Jeansson är en nyckel för Kings, den andra är att Dora, Skjöldebrand och Dilligard verkligen går in i ringen mot Kjellbom, Palm och Vasiljevic. Om de inte gör det kanske man ska lira Wikner mer än fyra minuter. Tragiskt med Wikner. Landslagsman för två år sedan, vid 21 års ålder, och såg ut att vara så på gång. Nu är han 23 och har ägnat två säsonger åt att gå bakåt. Mindre tid med vikter, mer tid med spänst-, explosivitets- och smidigheetsträning, kanske?
Jag tror att Kings vinner i kväll och kanske nästa hemmamatch, men om inte Sundsvall drabbas av en skada på typ Kjellbom har jag svårt att se Tälje vinna i Sundsvall. Sundsvall är inte så mycket bättre individuellt, men har mer rutin och är mer samspelt.
Vad gäller Plannja tror jag nog att Drains är hungrig och Larsson/Rosendahl med (i alla fall hemma i Pontus). Problemet är snarare Burditt och Williams. Med "normal" produktion från utlänningarna skulle Plannja fortfarande vara laget att slå.
Om jag var Visscher skulle jag nog ändå tvinga Solna att driva mer, Rosendahl och Drains kan nog blocka ett och annat skott och change a few others. Frågan är bara om Plannja hinner rotera tillräckligt för att försvara sig mot the kick-out till Palmblad, McKnight/Rudy och Lesli.
Inte i tre fajter, gissar jag.