måndag 25 februari 2008

Det tatuerade hjärtat

Så han stannar ändå.
Mats Sundin förblir en Toronto Maple Leaf och även om det inte var vårt förstaval så är vi inte sämre än att vi säger ungefär så här:
Snyggt jobbat, Sudden.

I ett möte med agenten J.P. Barry och Maple Leafs general manager Cliff Fletcher förklarade Sundin sin ståndpunkt och, antar vi, den gränslösa kärleken till staden och organisationen.
Även om Fletcher förstås blev besviken över svaret måste han ju inse värdet i beskedet.

Sundin är en stor ledare, oerhört respekterad och en snubbe som går till jobbet varje dag. Han har inte för vana att såga lagkamrater, tränare eller organisationen - trots att han år efter år omges av lik ute på isen.
Han har klass.
Och med den klassen och Maple Leafs-loggan intatuerat på hjärtat så borde orginationen älska honom lika mycket som fansen älskar honom.

Jag tror inte Maple Leafs ledning blir griniga, jag tror inte majoriteten av fansen blir griniga.
Jag tror man ser det vi apor ser: En lojal kapten i en proffsvärld där lojaliteten numera ligger där man får mest pengar, mest personlig uppmärksamhet och störst chans att lyfta bucklan.

Men som sagt, vi hade gärna sett Mats Sundin vinna Stanley Cup. Det loppet lär vara kört i Toronto Maple Leafs under Sundins aktiva hockeyliv.

Vi erbjuder också den här spekulativa tanken:
Sudden, nice guy som han är, sa så här till Maple Leafs: "Jag säger nej. Men mitt kontrakt går ut i vår. Vi skriver då ett nytt ettårskontrakt och jag tar ett riktigt skambud. Ni får pengar att använda till ombyggandsfasen och NHL:s billigaste lagkapten".
Och även om han inte sa så så lär inte Maple Leafs behöva överbetala honom. Sudden vill ju inte spela för någon annan klubb så någon utdragen bjudgivning blir det knappast tal om.

Avslutningsvis bjuder vi på Sundins officiella statement, hans förklaring till valet, översatt och allt. Varenda ord. Håll till godo.

"Jag har noggrant övervägt klubbens förfrågan om att jag ska ge upp min no trade-klausul. Jag har alltid trott att jag skulle avsluta min karriär som en Toronto Maple Leaf så frågan var väldigt svår för mig.
Jag har pratat om det här med min familj och de som står mig närmast. I slutändan finns det inget rätt svar i en sån här situation.
Jag kan inte lämna mina lagkamrater och ansluta till en annan NHL-klubb i det här läget.
Jag har aldrig trott på konceptet med hyrspelare. Jag är övertygad om att vinna Stanley Cup är det största man kan uppnå i hockey. Men för mig, för att uppskatta det, så måste man ha varit en del av hela resan och det innebär oktober till juni.
Jag hoppas att alla kommer att förstå och respektera mitt beslut."


Kaptenen har talat.

Inga kommentarer: