tisdag 11 december 2007

Ett helvete, flera helveten

Jag är inte mer religiös än den genomsnittlige apan, men ibland måste man fundera över livet och himlen, döden och helvetet.
Eller helvetena? För det finns fler, vad det verkar.
Jag som trodde att Ali Sami Yen-stadion var det enda stället på jorden som förtjänade namnet Helvetet.
Nä, tydligen inte. För nu ska Liverpool också spela där, i helvetet. Helvetet i Marseille, alltså. Jaja, det uttrycks i alla fall en del nervositet från Pool-håll inför den här matchen med den fanatiska publiken.
Tydligt alltså att scousers inte är lika hårda som Leeds anhängare. Vem minns inte Leeds möte med Galatasaray 2000, där alla britter (med rätta) varnades för att åka till "Helvetet" och Gala's galna supportrar. De åkte ändå och två knivskars till döds.
Men det jag minns mest från den matchen är de tre sköna geezers som zoomades in på läktaren. Mitt i ett brinnande inferno, så likt just ett helvete man kan komma, lyckades tv-kameran hitta en trio och deras hemmasnickrade banderoll:
"Hello Hell, we are Leeds"
Det, mina damer och herrar, det är kurage, poesi, humor och värme. Allt på samma gång.

Inga kommentarer: