tisdag 13 november 2007

Skandal-Bengan

Klockan är strax över 10.00. Jagvet vad ni alla tänker: Vad gör den där apan uppe så tidigt? Det undrar jag själv, om du byter ut ordet tidigt mot ordet sent.

Anyways.

Jag läser i Expressen till min stora förskräckelse att IFK Göteborgs målvaktslegendar Bengt Andersson var - och spänn fast dig nu, herregud människa, spänn fast dig - full på Fotbollsgalan i går kväll. På en festligare typ av middag, där alkohol serverades, där hans lag firade SM-guldet en andra gång så var den numera pensionerade keepern Bengt Andersson - höll för ögonen på barnen nu - full.

Min indignation är naturligtvis spelad, och inte ens speciellt bra spelad.

Jag gillar kvällstidningar, jag gillar alla tidningar. Men den här gången har en av dem trampat snett. Visst måste väl ändå Bengt Andersson får ta sig några glas på en Fotbollsgala där han är en av hedersgästerna? Alkoholen severas ju till bordet. Det är ju fest. Varför har han annars klätt upp sig?

Det är en vidrig moralpanik när en tidning attackerar en oskyldig galafylla på nästan samma vis som, säg, Ulrica Schenströms bli tokfull och hångla med en politisk reporter när jag har krisberedskap-fylla. Eller moralpanik och moralpanik. Det finns inger omoraliskt i Bengt Anderssons agerande överhuvudtaget. Han är på fest och dricker alkohol. Så det gör det väl till en vanlig gammal hederlig panik då.

Att stackars Bengt blev offret är trist för honom, eftersom det är ju slumpartat. TV4 tycker att Bengt är en trevlig kille och tänker att de kan passa på att fråga om de upphängda målvaktshandskarna. Perfekt. Bättre än att snacka telefonbolagsbyråkrati med Tobbe Hysén. Och så han dit på den, Bengt. Jag lovar er att Bengt Andersson inte var den enda som var onykter på galan. Han var packad, om detta tvistar inte de lärde (Tipsychimps redaktion sökte förresten de lärde för en kommentar under gårdagskvällen, men utan framgång), men det är inget brott.

Löjligt Expressen. Skärp er, ta er samman och så vidare och så vidare. Und so weiter.

I övrigt så var det faktiskt ett oerhört roligt klipp. Bengt Andersson är nu och för alltid min idol. Han är så satans packad men ändå mer välartikulerad än Ralf Edström halvvägs in på förrätten. Och den där meningen... Tårna och tårarna. Det är ju poesi, Bengt.

Mer i övrigt: Rubriken på Expressennyheten är bloody fantastic. Fast just nu medan jag skriver detta så har de ändrat den. Den löd för ett litet tag sedan: "HAN VAR INTE HELT NYKTER". Spot on, Expressen. Klart som fan att det blir en rubrik. Folk kan inte hålla på att vara onyktra på fest heller.

Avslutningsvis, här är klippet. Så ofattbart roligt det är. Och här är förresten länken till Expressens artikel, om någon nu missat den: Bengt Andersson full på fest

Inga kommentarer: