måndag 19 november 2007

Busigt, Öhlund

Mattias Öhlund är för mig klass, elegans, tyst ledarskap, försvarspoesi, mental styrka och sund inställning personifierad.
Rättelse: Mattias Öhlund är en buse.
Vad hände? Herregud, människa.

Youtube-klippet nedan är det inga konstigheter med. Det tlar för sig själv. Men för de som har svårt att hänga med i rörliga bilder: Minnesotas Wilds Mikko Koivu slänger upp armbågen och Uffe Samue... eh, Mattias Öhlund, vänder sig om hugger ned Koivu med en tvåhandsfattad psykopat-sving. Koivus armbåge mot Öhlunds ansikte är inte snygg (han fick en tvåa för den) men Öhlund får under inga omständigheter reagera så. Skandalartat. Koivu fick en spricka i sitt vänstra ben och tvingas vila i en vecka.

Böter på knappt en halv miljon är blaha blaha för Canucksstjärnan Öhlund. Däremot är fyra matchers avstängning kännbart för ett lag som haft det tufft.

Den här matchen, Canucks-Wild (6-2), spelades i fredags. På onsdag möts man igen, i Minnesota. Det kan bli veckans match. Wild har seriens grymmaste fighter, Derek "The Boogeyman" Boogaard och han har haft lite saker att säga:

- Kanske jag kan gå ut och tackla Näslund eller dom där Pinky and the Brain-tvillingarna.

Och när Boogaard säger tackla så menar han inte som när Johan Davidsson trycker till i elitserien. Vi får se vem, om någon, som vågar stå upp i Canucks. Boogaard är ett monster och vore jag bröderna Sedin så skulle jag akta mig för att bygga bo i sarghörnen. Naslund? Han borde nog sjukskriva sig. Han är ju vad nordamerikanerna kallar "fragile" och jag tror inte att han kommer att producera speciellt bra om han känner Boogaards andedräkt i nacken.

Inga kommentarer: