måndag 27 oktober 2008

Basketligan: Ny Power Ranking

Tekniska problem har förhindrat mig från att posta powerrankingen där den hör hemma. Men eftersom jag utlovat den kommer den här tills vidare.
(Placeringen den 13 oktober inom parentes.)

27 oktober
1 (1) Norrköping Dolphins 4–1
Har så många som kan bidra med så mycket. Och efter plattmatchen mot Solna kan man ha fått en portion välbehövlig ödmjukhet.

2 (5) Solna Vikings 4–1
Inte förlorat sedan derbyt mot 08. Dumbliauskas är en kanonvärvning och Pahlmblad börjar fatta att han blir tio gånger svårare att försvara när han drivear också. Amerikanerna?

3 (3) Plannja Basket 3–2
Christopher Ryans framfart är grymt rolig, men när han – som i brakförlusten mot Norrköping – är lagets bästa spelare har Mattias Kenttä en del att fundera på.

4 (2) Borås Basket 3–3
Svårstoppade, om än liiite lite stereotypa i sitt anfallsspel. Att få igång Michael Kingma är en nyckel.

5 (7) Uppsala Basket 4–1
Tabellen ljuger inte, Uppsala har nåt bra på gång. Frågetecken för bristen på en självklar, dominant insidekraft.

6 (8) Sundsvall Dragons 3–3
Spelar inte den bästa basketen, men Sundsvall börjar vinna över oss med hjärta och attityd. Och försvarsspel, såklart.

7 (6) 08 Stockholm 3–3
Har ju all potential i världen, framförallt när Micke Lindqvist och Jocke blom är heta samtidigt. Men håller Rod Earls som pointguard och ledare?

8 (4) Södertälje Kings 1–4
Åtgärd 1: Få hit Jaraun Burrows. Åtgärd 2: Byt ut Ted Skuchas.

9 (9) Gothia Basket 1–4
Tog den förlösande (?) första segern mot Jämtland. Callier avgjorde matchen, såg bra ut – nu gäller det bara att väcka Michael Bree också.

10 (10) Jämtland Basket 2–4
Ligger kvar näst sist i rankingen, men Jämtland är ändå veckans feelgood-story. Tror på sig själva, tror på spelidén, och har fått in ett par gubbar som varit med förut.

11 (11) Helsingborg Basket 1–3
Har tydligen tagit beslutet att köra helsvenskt säsongen ut. Det må vara rätt, och HB spelar bra och passionerat försvarsspel, men utan en amerikansk point är man chanslösa att nå slutspel. Tyvärr.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Micke droppade 20p inte 29. Fick 9 extra för sina 7 av 4 3or :-)

Hear No Evil sa...

Ah, of course. Vi skärper till oss.

Anonym sa...

Möjligtvis att jag skulle byta plats mellan Jämtland och Gothia. Även om nu Gothia vann senast, så såg de ihåliga ut i Sundsvall. De borde faktiskt ha fått till det i nuläget, och Jämtland bör kunna snäppa upp lite till.
Mina hjältar Dragons tycker jag förtjänar ett lyft uppåt, vilket de också får av er. Man kämpar till sig en seger mot 08, och pressar Dolphins med ett material som sammantaget inte borde räcka till. Med ett riktigt protokoll samt en hel Ilunga vete tusan..

Anonym sa...

Hmm, Borås fyra? På 3-3 och en torsk mot 08 i bagaget där man tappar 15 upp efter 1:a?
Hmm.
Jag skulle utan tvekan ranka Uppsala före Borås. Visst, lättare spelprogram, men man har vunnit och vändningen senast mot Tälje var stark.
Något måste jag ju hitta att gnälla på ...
Vad gäller Tälje och Skuchas. Visst, Skuchas ser inte råvass ut. Men om man nu har en 2,11-center som man själv rekryterat och sedan ägnar varje time-out åt att säga åt sina spelare att skjuta om de är öppna? Om man sedan spelar horns, alltså den dubbla höga picken, för att ge Massamba (och skyttarna) mer utrymme, när ska Skuchas då få bollen?
Om man vill ge bollen till Skuchas (och varför skulle man INTE vilja det?), varför inte något så enkelt som en baseline-screen från Wikner och bra sving på bollen? Då ska Skuchas kunna få bollen på low-post nästan VARJE gång.
Vet Gehrke något som inte jag vet? Ja, det får man väl hoppas, men om man han mest vill spela ett ganska free-wheeling offense med mycket skott utifrån så borde han väl ha värvat en dokumenterat stark returtagare, typ Cipriano, istället för Skuchas?
För mig är juryn ute vad gäller Skuchas kapacitet, däremot tror jag ändå att han sitter på ett plan hem före jul.
Vad gäller "Rolf" Earls, så är det lite grann Jontes stil att sätta svenskarna i position för att avgöra. Nu har han LeBlom, Micke Bail-You-Out Lindquist och Wesslan som kan scora 20 alla tre. I det perspektivet tycker jag att "Rolf" och Beard gör ungefär det de ska. Sedan får vi väl se hur bra "Rolf" (du märker att jag gillar "Rolf", va?) blir när han är inspelad och frisk.

See No Evil sa...

Ni kan dra åt helvete allihopa.

Nej, jag skojar. Samtliga bra synpunkter.

Uppsala var ett av de lag som gav mig huvudbry - känslan är att de hursomhelst kan klättra förbi Borås inom en överskådlig framtid.