onsdag 24 september 2008

Farten, intensiteten, viljan

Vi satte Rögle sist i vår ranking av elitserielagen. Det blev en proteststorm vars like vi aldrig sett på tipsychimps.com.
Men trots förlusten mot Modo i går så måste jag erkänna en sak: Rögle är lite imponerande. Men se inte det här som att vi har vikt oss, Röglefans.

Kedjan med bröderna Abbott och Richard Demén-Willaume är ren och skär hockeyunderhållning. Farten, intensiteten, viljan. Det ser kul ut att lira, och det är kul att titta på.

Kan Rögle regelbundet - och åtminstone 40 minuter per match - spela som man gjorde i andra perioden mot Modo i går så har man en chans att undvika kvalserien. Men tyvärr, för Rögle, så tror jag inte det kommer att hända.

Jag gillar Röglespelarna inställning. Men sliter man så hårt som Rögle gör så är det mentalt uttorkande när man inte får bättre utdelning.
Det blir som att banka huvudet i en vägg - samtidigt som motståndarna bara lyckas rinna igenom och hänga en kasse som om det vore korpen i rinkbandy. Som Per Svartvadet i går.
Jag är rädd för att under den här resans gång så kommer spelarna i vitt och grönt att tappa glädjen och gnistan, när förlusterna fortsätter att ramla in.
Och då ryker skridskoåkningen och viljan att fullfölja i varje situation till slut.

Jag hoppas att jag har fel.
För som sagt: Jag gillar vad jag ser när jag ser Rögle.

Övriga noteringar från elitserien:


* Modo var förresten rätt kallt. Tog det lugnt, tänkte till - och högg när man fick läge. I den meningen var man var en motsats till Rögle som körde i 110.

* Pelle Gustafsson gjorde mål igen. Det är nästan inte roligt längre. Nästan.
Men hej, jag har en idé: Möter ditt lag HV 71? Se till att inte tappa bort Pelle Gustafsson i egen zon. För vet du var han är på väg? Mot bortre stolpen. Där det är tomt. Där man kan göra enkla mål om allt fokus är på pucksidan.

* Hannes Hyvönen har börjat mullra. Men varför får han inte en playmaker i sin kedja? Jag vill se bössan. Men då måste nån leverera puckarna också.

* Djurgården saknade ett knippe spelare mot Brynäs. Men man har underskattat djup i truppen - och ingen rädsla för att släppa fram ungdomar. Det är positivt. I går var det 17-årige Jacob Josefssons kväll. Nästa kan vara Calle Gustafssons, eller nån annans. Kön med ungdomar tar liksom aldrig slut.
Mats Wennerholm skriver om den lyckade juniorsatsningen.

Tisdagens matchfakta hittar du hos Sportbladet.

Inga kommentarer: