måndag 9 juni 2008

Celtics-Lakers - LIVEBLOGG!

Celtics-Lakers 108-102 (20-22, 34-20, 29-19, 25-41)
Game 2, 2-0 i matcher till Celtics. Nästa match: Natten mot onsdag. 03.00 i TV4 Sport.

Vi tackar samtliga besökare för en skön natt. Nu stänger vi locket. På laptopen och på ögat. Vi syns.

Det här är en så kallad liveblogg. Det här inlägget uppdateras kontinuerligt. Senaste inlägg hittar du alltid längst upp.
Uppdatera ofta. Eller ganska ofta.
Var inte rädda för att uttrycka er i kommentarsfältet.

----- LIVEBLOGG ---------------------------------------------------------------------

06.18: Det kanske inte verkade så, men faktum är att det här var en måstematch för Celtics. Med tanke på hur svajigt man har varit på bortaplan så hade det varit tungt att komma till Los Angeles med 1-1. Det är tillräckligt tungt att komma till LA med 2-0.
För det här är långt ifrån slut.

Nu vill vi inte mena att Lakers är superfantastico bara för att man gjorde 41 poäng i fjärde quartern (Celtics hade en del med det att göra också) men man hittade åtminstone lite fart och en 31-9 run är ju svår att bortförklara.

Vår gissning är att man kommer ut ännu aggressivare i match 3 på hemmaplan. Mer Kobe, mer Gasol och mycket mer Odom. I dag började det bra, men man tappade intensiteten i samma takt som Celtics hittade den.
I Los Angeles släpper man inte greppet lika enkelt.

Dagens spelare: Paul Pierce. Gjorde i princip allt det viktiga i alla viktiga lägen för Celtics.

Dagens Askungen: Leon Powe. Varit hemlös i flera år, fosterhem, hans mamma dog fyra dagar innan han skulle spela State Championships i High Scool - och han har dominerat en NBA-final. Gjorde 21 poäng i en klassisk Celticuppvisning i hårt arbete.

Dagens statline: 13 - 10 - 2. Radmanovic en double-double? Klart han får utmärkelsen dagens statline.

Dagens lyckade spel: Att Kobe skulle ha fler än fem assist. Han hade åtta.

Dagens misslyckade spel: Att Boston skulle vinna returtagningen med minst tre returer. Länge i andra halvlek hade man ett klart övertag. Som mest sju stycken faktiskt. Men det blev 36-36. Och torsk för mig.

Dagens kommentator: Magnus Stråhle. Långt ifrån ensam besökare på livebloggen - men den enda som kommenterade.

Matchbetyg: 3 bananer. Vi hadebehövt en jämnare match, tidigare. Mn när Celtics rullade så var det en fröjd att se. Liksom genomklappningen var intressant och Lakers nyfunna offensiv var underhållande.

-------------------------------------------------------------------------------------

05.52: Lakers sista spel bröt ihop. Och Vujacic fick maskinfel. Celtics vinner 108-102.

05.47: Paul Pierce är the (bleepin') truth. 106-102 med 22,8 sek kvar. Mina pengar ligger kvar på Celtics förstås. Pierce fixade det från linjen.

05.44: Jag skriver det nu, när han blev foulad och den blåstes: Att Kobe Bryant ändå har svårt att få fouls med sig kommer att vara en snackis i USA. Och framför allt i Californien.

05.42: Okej. Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva. Men efter en trea av The Machine och en dunk av Radmanovic (men för helvete, hur många steg får man ta? Är han Shawn Kemp?) så står det 104-100... Och vi har en minut kvar.

05.35: Nu börjar vår ständige nordamerikanske källa vara en aning nervös här. Lakers knaprar på Celtics ledning. Och, ja, för er som inte förstått så är vår ständige nordamerikanske källa alltså här i soffan. Han ser trött ut. Kanske är det jetlag.

05.29: Bästa underhållningen i fjärde quartern är i avbrotten när Fuglesang pratar om rymden i en trailer och när Roger Moore glimtar förbi i Helgonet. Och på tal om rymden så är Radmanovic en astronaut.

05.25: Seriöst. Celtics måste droppa pannbanden. Rondo, Pierce, Posey - jag tittar åt ert håll.

05.21: Powe... Helvitte. Han är het som en kamin som är väldigt het.

05.17: Det är lite roligt att Lakers var favorit hos spelbolagen i den här matchen. Trots att man torskade game 1.

-------------------------------------------------------------------------------------

05.08: Warning! Warning! "The Machine" är inne. And he's gunning for points. Vi gillar inte Vujacic. Förutom det faktum att han kallar sig själv för "The Machine." Medelmåttiga spelare som ger sig själva fräcka smeknamn kan man aldrig få nog av.

05.05: P.J. ger igen. Tar en tung charge på Odom.

05.03: Mycket lustig situation när Odom är på väg ut över baseline med bollen. Istället för att kasta bollen bakåt så dunkar han den i bröstet på en liggande P.J. Brown för att få behålla possession. Och samtidigt som jag skriver det här så går Celtics på en liten run. Uppe med 20 nu.

05.00: Lakers är lååångt ifrån borta. Man är ju aldrig lååångt borta när man har världens bästa spelare i laget. Fast samtidigt är man lååångt borta när man har Radmanovic i laget. 72-59.

04.56: För som undrar hur det går med mina specialspel så är läget så här med fyra och en halv minut kvar av tredje quartern:
Kobe har 3 ass (måste ha fler än 5).
Celtics leder returtagningen med 27-22 (måste vinna med 3).

04.49: Odom har mikropsyke. Han började bra, men lite, lite uppförsbacke och han fösvinner. Just nu ser Lakers ut som feta förlorare. Lagspelet från tidigare under säsongen och slutspelet är som bortblåst och Kobe ser ut att förakta sin lagkamrater igen.
Gasol och Fisher försöker hjäpa till i alla fall. Men de andra... Spelare som Powe och P.J. Brown höjer sig i Celtics. I Lakers är det ingen som gör samma sak.

04.41: Får jag säga en sak bara: Kendrick Perkins. Mycket viktigare än man tror.

04.40: Kurt Rambis i rutan!

04.34: Kommentatorerna hann ta upp en intressant detalj innan vi tvingades se ett gammalt NBA Action. Nu när Kobe har tre foul så hamnar man i trubbel när det gäller defensiva uppdrag. Kobes ultimata uppgift är Pierce. Men det kan bli fysiskt - och Kobe kan få en snabb foul till. Så Kobe lär få Ray Allen på sin lott. Så vem tar Pierce? Radmanovic? Skoja inte. Luke Walton? Hm. Trevor Ariza? Tja, varför inte. Jag har ingen bättre idé i alla fall.
Men det är precis det här tipsychimps var inne på tidigare. Lakers kan stänga Allen eller Pierce - men inte båda.
Celtics å sin sida kan mljligtvis kontrollera Kobe en aning (dubblingarna har funkat bra hittills). Och hoten bakom honom? Gasol och Odom kommer inte att ta saken i egna händer. Lakers börjar och slutar med Kobe. Så vi tror på Celtics fortfarande.

04.24: Bänken är, nästan, hela skillnaden i första halvan. Paul Pierce har lite med det att göra också... Men Celtics bänk har 13 poäng (Powe 8) och Lakers har 5 poäng från bänken. Det ger en differens på 8 mellan lagen. Och då måste vi hitta fyra poäng till för att förklara Celtics överläge på 12 poäng. Vi säger Pierce på den. Det låter rimligt.

-------------------------------------------------------------------------------------

04.21: Slut på andra quartern. 54-42 till Celtics. Vår ständige nordamerikanske källas analys är den här: "Nyckeln är att Celtics har stängt ned Kobe hyfsat, samt att han tagit tre fouls. Och Paul Pierce får gärna vara knäskadad oftare. Men känner man Kobe rätt så helt plötsligt hamnar han i ett stim och pang bom så är det jämnt."

04.14: Vad äter man en sån här natt? Jag tänkte gå crazy och laga fet mat. Men det stannade, som vanligt, vid nödprovianten. Chips (dill & gräslök), Ostbågar (goda), Coca Cola (2 liter), Kaffe (starkt) och Snus (lös).

04.08: Pierce sätter en trea. Jag tror han sköt den från grannstaten. Anfallet efter: Ray Allen for three. Celtics rullar igen efter en tyngre (nåja) period.

04.03: Gasol 5 av 5. Aggressiv. Det är nyckeln.

03.59: Oldie but a goodie: Sam Cassell - phone home.

03.56: Det händer ALLTID nåt bra när Garnett försöker ta bollen till korgen. Gör det oftare. Gör det. Inte för att vi håller på Celtics. Vi är neutrala. Men vi håller på Celtics. Men vi är neutrala.

03.53: Man of the match så här långt: Leon Powe. Vem är han? Lesli Myrthil?

03.51: Nu försökte Van Gundy sätta in McHale i samma mening som Bird och Pierce i Celticshistorien. McHale var speciell, men kom igen. Mitt bestående minne av McHale the Snail är ändå att han var i Stockholm för att titta på Mbemba.

03.48: 10-0 till Boston i inledning av andra quartern. Jag tyckte väl att känslan sa Celtics. Men jag har sett fler och större runs än det här sluta illa. Jag tar aldrig ut något i förskott. Utom min lön.

03.43: Vår vän Stråhle menar att P.J. Brown är Celtics svar på Micke Hermansson. Jag har inga protester mot det. En ful jumper har han i alla fall, Brown. Fulare än Hermanssons.

-------------------------------------------------------------------------------------

03.37: Slut på första quartern. 22-20 till Lakers. Men min känsla är Celtics i det här läget. Sug på den, Crappy.

03.35: Sa expertkommentatorn Van Gundy verkligen att man borde öka antalet fouls till sju eller till och med ta bort fouls helt? Jahaja. Jag vet vilken taktik jag skulle ha mot Phoenix i alla fall. Det börjar med Hack och slutar med Shaq...

03.31: Ooops... Kobe Bryant får sin andra foul. Den första fick han när han försökte kämpa sig genom en screen. Den gillar jag inte. Den andra fick han för en armbåge mot Ray Allen. Den gillar jag. Kommentatorerna menar att det är the playoffs. Jag menar att det spelar ingen roll. Armbågar är onödiga och fula.
Sa jag att vi är i första quartern? Det är vi, två minuter kvar. Och nu tvingas Phil Jackson bänka Kobe mer än han vill i första halvlek.

03.23: Garnett svettas mer än någon annan människa jag vet. Men när han, äntligen, tog bollen till korgen ville jag krama honom ändå. Det är den Garnett jag vill se, inte den som nöjer sig med att skjuta jumpers.

03.15: PAU! Gasol dunkar arslet av Garnett. Han ser aggressiv ut, spanjoren. Det menar jag i positiv mening.

03.10: Mindre än två minuter in så tar Radmanovic sin andra foul. Grattis... Lakers! Vad ska ni med Radmanovic till?

03.09: Har Derek Fisher Sportbladets gamla, rosa "Älska Fotboll"-armband på sig? Jag vet att det är EM nu, men come on. Det där är ju löjligt.

03.07: Både Pierce och Perkins lirar.

03.01: Fy fan. Here we go. Det där introt ABC har med gamla bilder ihopklippta är jävligt snyggt. Och fräsigt som en chiquita med blockchoklad i.

02.52: Många har mejla och frågat: Vad har du egentligen satt dina pengar på den här natten? Nä, ingen har frågat det. Men jag berättar ändå.
Hear No Evil har stålar på...
1) Att Kobe har fler än 5,5 assist.
2) Att Celtics tar fler returer (med -2,5 i handikapp).
Jag känner mig segersäker i båda fallen.
Matchen? Jag tror på... Lakers, hoppas på Celtics. Men jag vågar inte tippa så länge Crap No Evil är med i bilden. Den där slumpapan är bananas.

02.47: På boston.com hittar vi senaste nytt om Celtics skadade duo Paul Pierce och Kendrick Perkins. Pierce har värmt upp - utan att halta. Gott besked, för Celtics.
Perkins säger att han ska spela, men att hans vrist är 75 procent. Gott besked, för Lakers. Perkins är den enda riktiga centern av de tio startande spelarna och är viktigare för Celtics än många tror. Kan inte han gå för fullt så... Säg hej till P.J. Brown.
Brown var riktigt bra i game 1. Men två matcher i rad? Och kanske med för många minuter för att kunna behålla elden?
Vi är tveksamma.

02.22:
40 minuter kvar till match. Hear No Evil och tipsychimps ständige nordamerikanske källa sitter bänkade framför teven och tvingas just nu titta på Patrick Ekwall, Olof Lundh och Lars Lagerbäcks försvarstal.
Vi mår dåligt.
Nu kaffe.
Häng med.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppsan. Här skulle min kommentar vara: PJ Brown är Bostons svar på Micke Hermansson - utseendemässigt, spelmässigt och rollmässigt.

Anonym sa...

Vet inte om svenska basketligan någonsin haft en hemlös spelare i finalserien. Men om det funnits en sån så är han svaret på Powe. Powe är för mycket "roll" och för lite "ledare" för att få jämföras med Myrthil.

Anonym sa...

Jorå. Nu kommer Lakers tillbaka.

Hear No Evil sa...

Eller inte... Men jag hoppas det blir lite jämnare i alla fall. Jag vill inte se Eddie House på planen i fjärde.

Anonym sa...

Nu är det inte roligt längre (om man är Laker-fan). Men är det så att Garnett har ridit bänk rakt igenom hela Celtics run?

Hear No Evil sa...

Suttit en del av den. Men vad viktigare är: P.J. Brown har spelat hela.

Anonym sa...

Oj! Astronauten dunkar Lakers till fyra poängs underläge med 1:03 kvar. I love it!

Anonym sa...

0-2 blir tungt.

Hear No Evil sa...

Det blir det. Men tre raka hemmamatcher i Los Angeles... Mot ett lag som strugglat borta i slutspelet. Lakers kommer definitivt inte att släppa mer än en match. Och då är det 3-2 till Celtics inför sjätte i Boston. Det bir en rysare.