fredag 25 april 2008

Coach Visscher - en av de allra största i svensk basket

Så var det klart.

Coach David Visscher lämnar Plannja Basket.

En epok går i graven och på AG smider fansen redan planer för att hissa Visschers kavaj i taket.

Helt riktigt givetvis. Ni som har följt den här bloggen vet vilket stort fan jag är av gentlemannen Visscher. Utöver hans enorma coachkompetens – lugn, tålamod, kunnande, målmedvetenhet, förmåga att se individen i lagbygget men ändå få alla att dra åt samma håll – så är han den absolut bästa representant för svensk basket jag kan tänka mig. Som spelare skulle jag vara stolt över att spela för Coach Visscher. Som fan till ett basketlag skulle jag hoppa jämfota av glädje om Coach Visscher blev klar för "mitt lag".

Han har vunnit fem av de åtta senaste SM-gulden i Basketligan (ett i 08) och givetvis ska kavajen, taktiktavlan eller vad man nu väljer upp i taket i Pontushallen.

***

Det var den enkla biten. Det svåra är – hur går Plannja vidare? Det mesta är redan sagt i den debatten, men här är några av mina tankar i alla fall:

* Mattias Kenttä och Pat Ryan blir en utmärkt coachduo. Om Ryan tackar nej finns en fullgod ersättare bara runt hörnet i Tommie Hansson.
* De flesta har redan räknat bort Fred Drains som har ett optionsår på sitt kontrakt. Om Drains kan motivera sig själv till ytterligare en säsong kan han få stanna. Men i så fall på bekostnad av en av de amerikanska platserna.
* Dennis Aulander har helt rätt tänk när han vill se John, Jim och Håkan plus två utlänningar. Varken mer eller mindre. Om de är amerikaner eller engelsmän eller svensk-amerikaner spelar mindre roll. Om du behåller Drains, Ayuba och ändå värvar två amerikaner blir det plötsligt inte så mycket tid över till de svenska talangerna som det är tänkt att Plannja ska hitta nu.
* På AG trånar fansen efter en kille som Martin Pahlmblad. Men Pahlmblad ska givetvis inte gå från att spela 30 minuter i Solna till att spela 20 minuter i Plannja. Ska Plannja värva unga svenska spelare av den mer etablerade typen ska man göra dem till starters eller första killen från bänken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag instämmer i hyllningen till Visscher på många sätt och vis. Kunnig, värdig, eftertänksam och emellanåt jävligt rolig på ett sätt som nästan kan framstå som oavsiktligt.
På många sätt har han också passat Plannja, en klubb som bara vill vinna och i stort sett inte bryr sig om hur det går till.
Men nånstans var det här det logiska slutet för Visscher. Hans stora brist som coach och tränare - att utveckla spelare - sänkte honom. Han använder en sexmannarotation och kastar in en sjundegubbe om han måste och en åttondegubbe om tre foulat ut, sedan spelar det ingen roll vad han har längre ner på bänken.
Visscher gjorde som See - gick ner med sitt skepp.
Kentää borde med sin bakgrund som duktig ungdomscoach vara mer intresserad av att utveckla spelare, frågan är om han får det eller om kravet på vinster kommer i vägen.
Och om det var jag som bestämde skulle jag aldrig ta vare sig Pat Ryan eller Tommie Hansson - Stefan Pettersson är min man. Han förtjänar ett tungur jobbur.

See No Evil sa...

Ja Stefan Pettersson är ju as good as it gets när det kommer till talangutveckling...men vill han spela andrafiolen bakom Kenttä? Hursomhelst borde det finnas något väldigt bra jobb för Pettersson i herrligan om han är sugen på det. Skulle vara kul att se.