tisdag 12 februari 2008

Kommer jag casha in?!

Inför säsongen la jag ett litet spel på Solna Vikings som svenska mästare i basket säsongen 2007/08. Oddset på Unibet då var 45 gånger pengarna. Nu har samma spelbolag återigen öppnat möjligheten att spela på slutsegrare, och ja... Solna är lite mer betrodda den här gången, 3.25 är oddset. Man kan väl säga att Unibet gjorde ett misstag som underskattade Pekka Salminen och Solna-organisationens förmåga att bygga ett slagkraftigt lag. Vi får se hur det hela slutar...här är de nya oddsen från Unibet:

Plannja Basket 3.00
Solna Vikings 3.25
Sundsvall Dragons 4.25
08 Stockholm HR 8.00
Öresundskraft 15.00
Uppsala Basket 15.00
Södertälje Kings 18.00
Jämtland Basket 20.00
Norrköping Dolphins 20.00
Borås Basket 50.00
Akropol BBK 100.00
Gothia Basket 200.00

Vad tror ni själva? Kommer mitt Solna-tips gå in eller är Plannja eller kanske Sundsvall bästa spelet? Hur långt räcker uppstickare som Södertälje, 08 och Uppsala?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Till 45 gånger pengarna skulle jag lira Solna.
Till 3,25? Aldrig.
Säga vad man vill om Solna, men jag tror inte att deras smallball håller i år heller. Det är inte första gången de försöker vinna SM med två chuckers på bakplan som skjuter cirka 5/15 från tre i snitt.
Lesli är asbra fortfarande och Salaam är bättre än Harvey, men nej. Jag tror att Solna är för små.
Men okej, Rudy och McKnight har hittills haft en förmåga att sätta de viktiga skotten och Rudy har onekligen lite utveckling i sig.
Solna spelar tillräckligt bra försvar för att vinna, men orkar de göra det inte bara två gånger i veckan, utan även tre?
Sundsvall är min favorit, tätt följt av Plannja.
08 behöver en ny jänk och Södertälje behöver lite för mycket mer från lite för många för att orka hela vägen.
Dock, kul att det finns fem bra lag och bara fyra semifinalplatser.
Slutspelet blir en dogfight, för flera av de sämre lagen är tillräckligt bra för att vinna matcher om än inte serier.

See No Evil sa...

Jag håller med dig angående Solnas trepoängsglada spelstil. Jag gillar inte heller den basketfilosofin riktigt, men skillnaden i år jämfört med de två senaste säsongerna är att man nu har en riktig coach som kan göra mer än att ta timeout och säga "guys, guys, we need to move the ball better". Sundsvall borde vara favorit, men det är ju det där med vinnarskallarna (eller bristen därav). Det verkar sitta i väggarna...det är därför jag tycker att Sundsvall behöver värva en halvgalen värsting som kan skrämma upp lite folk och lära de där välkammade gossarna att man inte vinner några SM-guld genom att be om ursäkt för sig själv. Om jag skulle lägga ett spel på slutsegrare idag skulle jag nog välja Plannja.

Anonym sa...

Du menar att Pekka är bättre än Stefan? Hmmm, ja kanske det...
Likafullt, Solnas stil är densamma som inte funkade med vare sig Tarver/Thomas eller Blassingame/Coleman och det är där jag tror att de får det svårt.
Inte för att basketligan är NBA, men tempot går ner en del i slutspelet, det blir mer halvplansspel och då får Solna jobba längre och hårdare i försvar mot lag som verkligen bestämmer sig för att attackera dem inside. Solna förlorar inget särskilt i defense på att lira Nefatti/Hermansson istället för Lesli/Salaam, däremot gör de det offensivt.
Jag tror att Sundsvall kommer att värva en jänk till och jag tror att Wesby är elak nog.
Plannja? Jorå, för fan, men nån gång kommer Larsson, Rosendahl eller Drains att åka på en skada under slutspelet och då är det mors.