fredag 25 januari 2008

Alfiehanne

En apa är sällan mållös.
Inte en Alfie heller.
Ottawakaptenen Daniel Alfredsson gjorde comeback i tisdags efter sin korta skadefrånvaro (höft) och exploderade i natt mot Tampa Bay. Tre mål och fyra assist. Smaka på den. 3+4. Efter att ha konsulterat min kalkylator, en Texas Instruments TI-83, så får jag det totala resultatet sju poäng. Sju jävla poäng.
Det var en stor kväll på många sätt. Seger med 8-4, visst, men sju poäng är också klubbrekord i Ottawa och personligt rekord för Alfie själv. Alfies andra assist var nummer 500 i karriären och han gick upp i ledning i poängligan med 67 poäng totalt.

Övrigt att notera från NHL:
* The Hockey News har en källa som hävdar att Teemu Selänne kommer tillbaka till Anaheim efter all star-uppehållet. Då skulle regerande mästarna alltså ha både Scott Niedermayer (kom tillbaka i december) och Selänne hemma igen. Och vi vet att GM Brian Burke har idéer inför trade deadlinen. Det är vad vi i branschen kallar bad news för övriga intressenter av Stanley Cup.

* Torontos nytändning varade i exakt en match. I natt torskade man mot Washington med 1-2 och Caps Nicklas Bäckström la ett till assist i trunken. Toronto saknade förresten Alexei Ponikarovsky. Poni skadade sig i tisdagsmötet med Capitals och blir borta sex veckor. Se där, en till anledning för Sudden att byta klubb. Som om det behövdes en till anledning.

* Både Anaheim och Dallas förlorade samtidigt som divisionsrivalen i Pacific, San Jose, vann. San Jose nu etta i vad som lär bli våens hetaste race om en divisionstitel.

* Eftersom jag inte har någon fingerspitzgefühl hade jag inte vett att fokusera på rätt match (Ottawa, obviously) utan såg istället New York Rangers-Atlanta (2-1 efter straffar) följt av San Jose mot St Louis (4-1). Jag ger högre betyg till den senare där till och med coacherna rök ihop efter slutsignalen.

* Brian Leetch fick sitt nummer upphissat i taket (i Sportbladet här) innan Rangers match mot Atlanta i Madison Square Garden. Mark Messier nästan grät när han höll tal och Leetch kompis Janne X:et Erixon hade flygit ända från Sverige för att delta i ceremonin.
Det var en känslosam stund på isen och superbacken Leetch mindes den fantastiska Stanley Cup-våren 1994 och sa "I have been honored to skate on this ice at Madison Square Garden before the most loyal and passionate fans in the world."
Jag tittar på bilderna och läser hyllningarna och jag drömmer om att få vara Brian Leetch - om så bara för en dag.
Jag vill också vara kompis med Janne X:et Erixon.

Inga kommentarer: