torsdag 6 december 2007

En muslim med Tourettes

Allen Iverson var het som en kamin igår och skickade i 51 bollar mot Lakers. En sån uppvisning har ingen gjort i Nuggets-tröjan sedan Mahmoud Abdul-Rauf (ja, visst minns ni honom?) gjorde just 51 poäng mot Utah för, nästan på dagen, åtta år sedan.
Abdul-Rauf var intressant figur, vill jag lova, så låt oss därför strunta i AI:s uppvisning och berätta lite om Mahmoud för er unga läsare där ute.

* Begåvad med Tourettes - bara en sån jävla sak.
* Skapade en hel del rubriker när han vägrade stå upp under amerikanska nationalsången 1996. Abdul-Rauf, som är muslim, hävdade att nationalsången och flaggan stod för en lång "history of tyranny". Behöver jag säga att han blev avstängd?
* Om han svor eller bad vid straffkastlinjen vet jag inte, men karlfan sänkte omöjliga 90,5 % av sina straffkast under karriären. Bäst någonsin i NBA:s historia.
* Sedan han lämnade NBA har han bland annat hunnit med att lira några år i Europa, samt bygga en moské av ett gammalt pundarhus (nej, era lustigkurrar – inte i Björns trädgård) i sin hemstad Gulfport, Mississippi, där han numera är Imam.

Vad hjälper det här er i jakten på spelpengar? Ingenting egentligen, men om jag säger att Iverson och hans Nuggets förlorar mot Dallas idag, ja, då kan vi vara nåt på spåren.
Jag tror nämligen att AI är knäckt, trots sin uppvisning inatt. Att spela hela matchen, göra 51 poäng, ta emot omänskligt många fouls och ändå få stryk med fyra poäng sliter både mentalt och fysiskt.
Dallas -7, som sagt. Det är ditåt det lutar. Om vi spelar? Det får vi se.
Klicka på skäggapan ikväll. Gör det.

Inga kommentarer: